Wierden autoluw?

20
mei
2017

Wierden Autoluw?

In de Tubantia van zaterdag 20 mei schreef columniste Linda Hilberink een interessant artikel met als titel autoluw.

De strekking van haar artikel is dat ze vindt dat gratis parkeren vlak voor je winkel er toe leidt dat er meer wordt verkocht. En omdat je in Almelo moet betalen voor parkeren en je dat ook niet kunt vlak voor de deur is dat de reden dat Almelo zo slecht scoort als winkelgemeente.

Vervolgens zet ze dat af tegen de gemeente Wierden waar het wel goed gaat met de lokale ondernemingen in het winkelgebied om dat daar parkeren wel gratis is en omdat je daar direct voor de deur van de winkels kunt parkeren. En daar heeft men concrete plannen om het centrum autoluw te maken? Hoe dom kun je zijn?

Dus, waarom dan in Wierden een proef met autoluw?

Ik begrijp heel goed waarom mevrouw Hilberink tot deze gedachte komt alleen is het jammer dat ze dat baseert op te weinig kennis van wat er nu eigenlijk echt in Wierden aan de hand is. Maar ook dat ze natuurlijk appels met peren vergelijkt, waarover later meer.

Allereerst wat achtergrondkennis.

Wie wel eens in Wierden komt en dan vooral op de wat drukkere dagen komt al snel tot de conclusie dat het niet zo prettig verkeren is daar in dat centrum. Doordat auto’s voortdurend door het centrum rijden, zoekend naar een van de weinige parkeerplaatsen daar, is het een drukte van belang in de smalle dorpsstraatjes. Fietsers en wandelaars voelen zich niet echt veilig.

Dus wat gebeurt er? Mensen die eens rustig willen winkelen of even wat langer in het dorp willen blijven op een van de leuke terrassen die kijken wel uit. Veel te druk, veel te weinig parkeerplaatsen, veel te weinig ruimte. Dus snel boodschappen doen en vervolgens naar een van de grote supermarkten waar meer dan voldoende parkeerruimte is.

Daarmee oud gedrag in stand houdend dat eigenlijk niet meer van deze tijd is. Hoe fijn is het wel niet om in de kern van een dorp, mits met voldoende aantrekkelijke winkels en horecavoorzieningen, te flaneren of te fietsen en gewoon rustig te winkelen? Zonder last te hebben van stinkende en gevaarlijke auto’s, van onveilige en onprettige situaties? Volgens het Platform Progressief Wierden zou het heel fijn zijn en goed voor onze winkeliers als we op sommige, vooraf afgesproken momenten, de kern van ons dorp zouden afsluiten voor het gemotoriseerd verkeer: autoluw inderdaad. In Wierden kan dat namelijk heel goed. Er zijn meer dan voldoende gratis parkeerplaatsen in het dorp, vlak bij het centrum. En wil je toch gewoon je boodschappen doen en vlak voor de winkel parkeren? Dat kan de rest van de week. Alleen niet op bijvoorbeeld vrijdagmiddag en avond of op zaterdagmiddag. Daarom komt er een proef. Een proef waarin niet alleen een relatief klein deel van het centrum  wordt afgesloten maar waar een onderzoek wordt gehouden bij het winkelend publiek, de winkeliers en omwonenden. Met als doel om te kijken of vaker autoluw maken van het centrum van toegevoegde waarde is voor ons mooie dorp. Wij denken absoluut van wel maar niet iedereen is het daar mee eens. Veel willen dat Wierden gewoon dat boodschappendorp blijft zoals het als ruim 100 jaren is. En wij denken van PPW dat Wierden, juist door al die mooie en fijne winkels veel aantrekkelijker wordt voor nog veel meer mensen dan nu. En dat iedereen daar van profiteert, winkeliers niet in het minst. Maar vooral de inwoners en de bezoekers, die kunnen kennismaken met een prachtig, veilig en aantrekkelijk dorp waar je graag komt om te winkelen en om boodschappen te doen. Want dat is en blijft mogelijk. Dan nog even over die appels en die peren: je kunt toch in alle eerlijkheid Almelo en Wierden niet met elkaar vergelijken? In dat geval kan ik ook Almelo met bijvoorbeeld Zwolle of Den Bosch vergelijken? Steden met hele grote autovrije centra waar het winkelend publiek maar al te graag komt. Terwijl het parkeren er niet gratis is, er geen parkeerplaatsen voor de deur zijn, en toch gaat het daar erg goed met de middenstand. En hoe zou dat nou komen? Of vergelijk ik nu appels met peren?

Bert Klaas, fractievoorzitter Platform Progressief Wierden